-
300
musica religiosa
Música vocal monòdica, senzilla sense instruments i amb textos en llatí.
Melodies d'influència oriental: melismes (llargues vocalitzacions).
Lligam de la melodia amb el text que s'ha d'entendre
ritme lliure i
uniforme i pauses al final de cada frase.Sentit solemne ,sublim i místic. -
300
Ascens de la importancia de la literatua cristiana
-
Period: 300 to Mar 1, 1492
Edat mitjana
-
350
Imperi Bizanti
-
400
Primeres biblioteques eclesiàstiques i monàstiques
-
450
Església romana
-
500
producció del llibre
-
Jan 1, 1000
Sta Maria Ripoll
-
Jan 1, 1000
Sistema de tetragrama
El sistema del tetragrama, ideat per Guido d'Arezzo (s.XI). Permet tenir una idea de l'alçada dels sons. -
Jan 24, 1000
Segona meitat del renaixement
Gòtic -
Jan 1, 1200
MUsica civil
Fins el S.XII les cançons són en llatí. Després s'usa la llengua pròpia i les
canten els còmics , els músics itinerants (goliards, joglars...).
Hi ha les cançons de trobadors (d'amor, de gestes...) i música instrumental per
ballar. -
Jan 24, 1200
Leonin
pentagrama a Espanya, Cantigues de Sta Maria -
Feb 5, 1300
Notació quadrada
Cant gregorià amb notació quadrada. (s. XIV) -
Jan 1, 1400
Musica del renaixement
Tècnica de la imitació ( cànon). En el SXV és més complicada i artificiosa i
en el XVI més senzilla. Polifonia ( entre 4 i 8 veus)
Menys complicació rítmica i preferència per una línia melòdica senzilla i
adaptada a la respiració humana i concepció simultània de les veus.
Preocupació pel color i pel timbre.
Alternança del contrapunt i de l'homofonia.
Formes musicals:
música religiosa:missa
motet (cançó de caràcter lent i
solemne en llatí).
música profana: madrigal (cançó de caràcter més
lleuger -
Jan 24, 1400
S'incorpora la nota musical "si"
-
Period: Mar 1, 1498 to
Edat moderna
-
Música del Barroc
Més importància de la música profana i equilibri de la música vocal i
instrumental. L'estil instrumental s'independitza del vocal.
Hi ha més demarcació dels estils segons el territori; es diversifiquen els
estils i els gustos musicals.
Predomina l'estil vertical, homofònic; neix el concepte d'harmonia vertical:
Baix continu ( acords xifrats)
Melodia acompanyada ( clavicèmbal o orgue, viola de gamba o tiorba)
Estil concertant ( diversitat d'individualitats musicals i contrast amb el suport
del ba -
l'ut passa a dir-se do
-
Musica del classicisme
És una música basada en els acords amb moltes repeticions de temes i
melodies i una harmonia molt senzilla.
Hi ha un excés d'ornamentació que ofega la melodia.
Domini de la música profana : òpera i música instrumental.
Melodia amb frases quadrades, clares amb algun ornament però menys que
en el barroc o el rococó.
Ritme: senzill i regular.
Harmonia: s'abandona el baix continu. Hi ha poques dissonàncies, sempre
resoltes amb
suavitat. Sobretot predomina el mode major. Música plenament tonal.
Dinàm -
Música del romanticisme
Domini de la música profana : òpera i música instrumental.
Melodia amb frases quadrades, clares amb algun ornament però menys que
en el barroc o el rococó.
Ritme: senzill i regular.
Harmonia: s'abandona el baix continu. Hi ha poques dissonàncies, sempre
resoltes amb
suavitat. Sobretot predomina el mode major. Música plenament tonal.
Dinàmica: contrastos expressius usats amb mesura.
Música instrumental:
bases de la instrumentació i orquestració moderna:
Combinacions instrumentals.
Atenció al colo -
Period: to
Actualitat
-
Música del s. XX
Trencament de la unitat artística --- superposició d'estils i estètiques.
Reacció contra el romanticisme i contra els elements extramusicals; es
reacciona contra l'emotivitat, buscant un art més intel·lectual.
Melodia: alliberament i independència. Melodies tenses i anguloses.
Ritme: independència i elasticitat. Nous esquemes mètrics complexos i
variats. Polirrítmies.
Superposició de compassos.
Harmonia: Trencament de la tonalitat. Dissonància. Nous sistemes
harmònics: el dodecatonisme, música p -
Partitura clàssica
La notació tradicional pot representar una partitura complexa, amb dinàmiques, instrumentació, etc. -
cant gregorià
organum, la polifonia s'estén per Europa i creen el sistema modern de la notacio occidental
• Ars Antiqua (SS.XII / XIII):
Inici de la polifonia vocal.
Introducció de l'ús d'instruments per acompanyar la música vocal.
Més complicació tècnica i més ritme. -
ús del tetragrama
Escriure de manera polifonica, nom de les notes i pentagrama (guido d'Arezzo) -
Guido d'Arezzo
Inventor del tetragrama -
tecnica d'Hucbald
Organum a dues veus paral·leles segons la tècnica d'Hucbald (840-930). Cada sïl·laba va a diferent altura segons l'entonació que correspongui