-
Period: 206 BCE to 24
Mirall màgic del Japó
L'efecte màgic és produït per la imperceptible deformació causada per l'encongiment a diferent proporció del bronze de la part posterior en refredar-se. A simple vista no ho percebem, però quan es projecta, la llum reflecteix en direccions lleugerament divergents, imitant el dibuix que hi ha al darrere del mirall. -
930
Ombres de Java (Indonèsia) “Wayang Kulit”
És un tipus de teatre de titelles basat en un joc de llums i ombres, utilitzant figures artesanals. Ús de personatges mitològics, herois...
Les figures són fetes de cuir, amb extremitats articulades i sostingudes amb canyes. Van ser declarades Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO el 2003. Les ombres xineses són posteriors a les ombres de Java. -
Cambra fosca
És un instrument òptic capaç d'obtenir la projecció plana d'una imatge sobre la seva superfície interior. Es projecta a l'interior d'una cambra o caixa a través d'un forat molt petit per on passa la llum invertint la imatge. Antecedent de la fotografia. Aristòtil (filòsof de l'Antiga Grècia) ja va escriure sobre el funcionament de la cambra fosca. Al segle XVI es construiren cambres fosques portàtils amb lents per a millorar la definició. -
Llanterna màgica
S'utilitza el mateix concepte que amb la cambra fosca però al revés. L'aparell consistia en un espai fosc on hi havia les lents i unes làmines de vidre pintades. Al darrere s'hi posava una llum d'oli, que il·luminava i projectava la imatge -
Period: to
Esfera metàl·lica de la Xina
Espelma que es manté dreta encara que l'esfera giri, i projecta ombres a la paret, inclòs en moviment quan la feien rodar pel terra. -
Fantasmagories
És una variant de la llanterna màgica que mostrava figures fantasmagòriques que fessin por. Es considera que Etienne Gaspar Robert o Robertson va ser el seu autor. -
Period: to
THOMAS ALVA EDISON
L'inventor nord-americà Thomas Alba Edison (1847-1931) patenta la banda de cel·luloide perforada de 35 mm (1893). És l’ inventor del kinematògraf, aparell de gravació. Ell mateix produirà films en el seu estudi. Inventa l'aparell de visionat individual KINETOSKOPI (1889)
Caixa amb bobina de cinta perforada de visionat individual. Edison no vol projectar públicament, no creu en el futur de l'invent. -
El zoopraxiscop
El 1879 va inventar el zoopraxiscopi, aparell que permetia projectar el cavall en moviment a través d’un disc on es calcava la silueta de les diferents seqüències del cavall. -
Fusell fotogràfic de Marey (Cronofotografia)
Va ser inventat el 1882 per Marey. Va ser el primer aparell en captar imatges en moviment en una mateixa placa fotogràfica utilitzant un obturador mecànic. Feia fins a 12 imatges per segon -
PROJECCIÓ PÚBLICA DE PEL·LÍCULES
Els germans Lumièré, Louis (1864-1948) i Auguste (1862-1954), propietaris d'una indústria de material fotogràfic, patenten el CINEMATÒGRAF (1895) la càmera-projector amb cinta de 35 mm perforada. El mateix any 1895 es fan les primeres projeccions
públiques dels Lumière:
La primera gravació i projecció:
La sortie des ouvriers des usines Lumière à Lyon Monplaisir (Salida de los obreros de la fábrica Lumière en Lyon Monplaisir). -
La cronofotografia
La cronofotografia és un procés de visualització del moviment a partir d’una seqüència d’imatges. Es desenvolupa a finals del s. XIX, de la mà de Muybridge i Marey, entre altres. -
El Cineorama
Es va presentar el 1900 a l'Exposició Universal de París. Consta d'una projecció circular mitjançant 10 projectors. Es va haver de suspendre per motius de seguretat per perill d’incendi. -
Charles Pathé
El 1910 Charles Pathé es patenta el projector Pathé, primer aparell amb motor per a la projecció, amb creu de malta de 4 aspes i corrent continua. Com Edison, Pathé serà un dels primers promotors de la gran indústria cinematogràfica. El projector constava de: focus intens i continu; objectiu òptic per ampliar imatges nítidament; tracció mecànica; creu de malta; lector de só ala banda lateral òptica o magnètica. -
CINEMA SONOR
Sistema vitaphone
La primera pel·lícula (parcialment) sonora va ser The Jazz singer el 1927. Utilitzava el sistema vitaphone, que consistia en gravar el so i la imatge per separat i reproduïr-los sincronitzadament. Es va deixar de fer servir perquè era complicat de gravar, era costós i tenia certs impediments tècnics, com que s’havien de gravar en espais tancats per a aconseguir un so correcte i això limitava molt el tipus de cinema que es podia fer. -
INFLUÈNCIA DE LA TV
Davant de la influència de la televisió, es busquen nous procediments per a impactar el públic, com el cinerama (projecció múltiple, 3 projectors sobre una pantalla còncava), el cinemascope (sistema que utilitza un objectiu que permet comprimir la gravació per després descomprimir-la al projectar-la), entre altres. -
CAP A LA TRIDIMENSIONALITAT
- IMAX 3D: Gravacions amb alta resolució i gran format.
- OMNIMAX: amb sensacions, gravació amb un objectiu ull de peix i projecció en una cúpula. Imatges estereoscòpiques, Holografia, Projecció amb Làser, etc. -Realitat Virtual, la visió individualitzada a través d’ulleres o casc de realitat virtual, que permet que la persona es vegi inmersa en la imatge. Permet veure imatges 3D estereoscòpiques i determinar i modificar la posició en l’espai mitjançant sensors.